SVENSK TITEL: Sheriffen

GENRE: Western

ÅR: 1952

REGISSÖR: Fred Zinnemann

SKÅDESPELARE: Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Övriga

LÄNGD: 1 tim 25 min

Min skivsamlings, förlåt, mp3-samlings, bästa gitarrsolo hittat jag i »Get Me« av Dinosaur Jr. Det näst bästa i »High noon« av Bear Quartet. Därför har jag i två dagar försökt förstå om det finns någon som helst koppling mellan låten »High noon« och filmen »High noon«. Jag hittar ingen. Låten lär handla om Lars-Inge Svartenbrandt, i och för sig en enstörning, men det är det enda gemensamma jag kan hitta. Tacksam för ledtrådar. Filmen »High noon« är ingen western av det vanliga slaget, det är dåligt med pang-pang, puffror, horor och eldvatten. »High noon« handlar mer om hur en ensam man skall tackla konkreta problem med moraliska betänkligheter. Göra upp med det förflutna eller rida iväg i solnedgången med Grace Kelly? Gary Cooper berättar inte om sina hjärnspöken, vi anar dem bara. Snyggt gjort, precis som hur den linjära spänningskurvan sakta men oundvikligt byggs upp mot klimax. Vi får inte ens se den andra huvudrollen förrän det är tio minuter kvar av filmen. Men vid den tidpunkten vet vi ändå exakt vad han står för och hur han kommer att agera. Snyggt gjort. På plussidan hamnar också det korta och effektiva slutet, kontrasterna i fotot, McCarthy-allegorin, »24«-realtiden, whiskeyflaskorna utan etikett och den Oscars-belönade musiken. På minussidan bokar vi in de (gäsp) stereotypa karaktärerna. Faktum är att »High noon« är den film som visats flest gånger i vita huset. Inte konstigt att se varför. En ensam, moraliskt högtstående man som skall klara upp alla problem på egen hand. Se den ändå. Det är den värd.

59:-

99:-

#5: Kent 2007-10-25, 17:10

Klockan i filmen följer »filmklockan«. Handlingen är 1,25 minuter även för Kane (Gary Cooper). Filmmusiken var en riktig slagdänga 1952, ger en ödesmättad inramning och berättar handlingen initialt, slår an stämningen. Kane verkar i förstone bångstyrig när han vänder och kör tillbaka med fru och allt. Kunde han inte ha fortsatt med (den underbara) Grace Kelly till ett lugnare liv istället för att riskera livet i den där staden, Hadleyville? Frågar vi oss. Knuten är naturligtvis att Kane tänker att dessa tre banditer med Frank Miller i spetsen kommer att följa honom till vägs ände, oavsett om han är sheriff eller inte, och det är bättre att göra det tillsammans med andra i Hadleyville än ensam längre fram.

Det blir inte alltid som man tror... Domaren där befinner sig i samma situation och väljer att sticka därifrån - kanske han helt enkelt förstod folket i Hadleyville bättre än Kane gjorde.

Notera, hur kan den ena banditen överhuvudtaget stå på benen och springa in och skjuta så där efter att ha hulkat i sig en hel flaska whiskey?

#4: SebbE 2007-03-13, 21:53

Tillhör de allra största western-filmerna. Tillsammans med Once Upon a Time in the West, Den Gode, den Onde, den Fule och Det Vilda Gänget.

#3: Ove Oksvold 2007-03-10, 03:58

Recencion#2(med SPOILER varning):
Gillar filmens koncept och synopsis liksom den successivt tilltagande dramatiska insatsen. Plus för innovativa kameralösningar och originellt val av speciell kemisk film för egen look. Konventionellt westernbildspråk men snyggt och effektivt där det varje bild designas och klipps för bästa dramatiska effekt. Superb musik.

Stereotypa karaktärer. Kane's tjurnackade drivkraft och motivation ter sig förskolemässigt utelämnad. Misstänker att Hollywoods producenter ligger bakom det krystade slutet – mycket intressantare om Kane dött (och mer i linje med regissörens syfte som ideologisk pamflett gentemot Hollywoods svartlistning och kollegornas bristande kollektiva stöd under McCarthys häxjakter). (Jag har inte hittat något orginalmanus för att bekräfta ett annat slut – tipsa mig om någon äger manus).

Kane's fru (Grace Kelly) är en vacker moralisk antagonistisk injektion likväl som hon höjer den dramatiska insatsen avsevärt. Men mest bidrar till en minst sagt svårbegriplig relation. Hon begår själsligt självmord genom dråp, en handling som inte känns tillräckligt undergrävda utifrån de föresatser regissören get och lämnar inga synbara konsekvenser. Och vad försöker regissören egentligen säga med hennes handlande? Om temat för filmen är att stå upp för det man tror på in i absurdum gäller det motsatta för Grace – gör det du inte tror på så blir det bäst.

Betyg: 4 (av 7) innan justering.

#2: 2006-05-13, 11:29

High Noon är ingen film jag rekomenderar. Den är långtråkig och blir bara tråkigare och tråkigare, tills Will dödar alla.