SVENSK TITEL: En kvinnas martyrium

ÅR: 1928

REGISSÖR: Carl Theodor Dreyer

SKÅDESPELARE: Maria Falconetti, Eugene Silvain, André Berley, Maurice Schutz, Övriga

LAND: Frankrike

LÄNGD: 1 tim 40 min

Ett fel många människor gör när de bedömer film är att de sätter dess storhet i relation till när de gjordes. »Man kan inte tro att den är gjord på 20-talet«, »Bra specialeffekter för att vara en så gammal film« och liknande uttryck är helt ointressanta, en film skall bedömas efter filmupplevelsen i det ögonblicket du ser den. Filmhistorien måste hela tiden skrivas om för att travestera en viss Bergman-wannabe. La passion de Jeanne d'Arc är baserad på de protokoll som finns bevarade från Jeanne d'Arcs rättegång 1431, dock har den 29 dagar långa rättegången kortats ned till en dag. Filmkonsten når inte längre än så här. Darrande näsvingar. Tårar. Rynkor. Ögon. Dreyer fångar en ung bondflickas kamp mot utbildade jurister och teologer med skoningslösa närbilder. Ansiktsuttryck som skulle svept förbi om berättartempot varit snabbare, ansiktsutryck som skulle svept förbi om det varit en ljudfilm. Efter bara några minuter är du fast i hennes öde, den svaga mot de starka, den unga mot de gamla, den fattiga mot de rika, kvinnan mot männen, livsgnistan mot dödsångesten, vacklande tro mot inre övertygelse. Renée Marie Falconettis enda filmroll är den mest omtumlande rollprestation som någonsin filmats. Bildruta efter bildruta är perfekt, varje scen kompromisslös, varje andetag det sista. Döden har aldrig varit så ångestfull. Döden har aldrig varit så vacker.