SVENSK TITEL: Frankenstein

GENRE: Skräck

ÅR: 1931

REGISSÖR: James Whale

SKÅDESPELARE: Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Övriga

LÄNGD: 1 tim 11 min

Ett jobbigt beteende människor med bred filmsmak har är att jämföra filmer med dess literära förlagor. »Boken är mycket bättre« i lätt föraktfull ton är ett effektivt men illa maskerat försök att visa sig lite bättre än andra människor. (Ett annat sätt är att lista 600 filmer man bör se innan man dör). Det är också ett sätt att »referensrecensera« filmer, någonting som är mycket enklare än att recensera filmer för sig själva. Frankenstein är en film/bok som ofta används i samband med detta beteende, företrädelsevis av gymnasister. Allmänt ansedd som den bästa Frankenstein-filmatiseringen är detta »Man-should-not-play-God«-drama startpunkten för Universals gyllene skräckfilmsperiod och Boris Karloffs genombrott. Och det är som sådan filmen bör kommas ihåg. Dess övertro på teknik, dess DR. CALIGARI-kulisser, dess METROPOLIS-maskiner och dess epokgörande, visuella gestaltning av Frankensteins monster. Filmupplevelsen som sig är undermålig, men gillar du inövad dialog, en psykologiskt komplexitet i klass med Disneys allra mest kristna teman, scener där huvudpersonerna berättar vad som skall hända i nästa scen, rekordsnabba klippningar, usla skådisar och speedade amerikanska tyskar med knätofs, ja då skall du inte tveka, då är Frankenstein en film för dig.