GENRE: Thriller

ÅR: 1931

REGISSÖR: Fritz Lang

SKÅDESPELARE: Peter Lorre, Ellen Widmann, Inge Landgut, Otto Wernicke, Övriga

LAND: Tyskland

LÄNGD: 1 tim 58 min

Bland filmvetare och äldre filmjournalister finns en inbyggd respekt och vördnad för äldre filmer. När Svenska filminstitutet sätter upp restaurerade klassiker på biograferna börjar betygsskalan på fyra istället för ett. Ungefär samma skala som konsertrecensenter av Göteborgs Symfonikerna brukar använda. Därför är det extra roligt när man någon gång får läsa recensioner som fullkomligt totalsågar den där typen av filmklassiker som hamnat på en filmvetarpiedestal. (Ja det stämmer, det är samma filmer som finns representerade på den här sajten.) Senaste gången jag läste en sådan recension var Pidde Anderssons sågning av DVD-utgåvan av Tatis »Parade«. »Parade representerar allt som var dåligt med 70-talet. Tati själv mimar tennisspelare, ryttare och en fotbollsmålvakt. Akrobatgruppen Veteranerna hoppar över en plint om och om igen. Publiken är regisserad och har fula kläder.« »M« är i ännu större grad en film som bara skall vara bra. Men ärligt talat, jämför med vilken samtida thriller som helst och »M« har ingenting att sätta emot. Den har sunkigt ljud. Den är övertydlig. De moraliska frågorna är enkla. Skådisarnas kvalitet svajar betänkligt. Cigaretterna saknar filter. Att filmen inspirerat tusentals filmmakare är en sak, men faktum kvarstår, en generisk Hollywood-thriller har ett större psykologiskt djup, är mer spännande och har en mer raffinerad gestaltning än »M«.