#50: Angst essen Seele auf

SVENSK TITEL: Rädsla urholkar själen

GENRE: Drama

ÅR: 1974

REGISSÖR: Rainer Werner Fassbinder

SKÅDESPELARE: Brigitte Mira, El Hedi ben Salem, Barbara Valentin, Irm Hermann, Övriga

LAND: Tyskland

LÄNGD: 1 tim 32 min

BETYG:

BESÖKARNAS BETYG:

RECENSION:

»Rädsla urholkar själen«, eller på tyska med medveten felaktig grammatik »Angst essen Seele auf«, är ett arabiskt ordspråk som huvudpersonen El Hedi ben Salem M'Barek Muhammed Mustafa använder sig av för att hantera den rasistiska behandling han får som gästarbetare i Tyskland. Det är också en briljant titel. Filmen räknas av filmkritiker som en av Fassbinders absolut bästa, och är modersmjölk för filmvetare med för många högskolepoäng. Och självklart är den refererad i »Tristram Shandy«. En sak är säker, skall du ragga upp en filmvetare är en genomtänkt analys av Rädsla urholkar själen lika vattentätt som att prata »Liftarens guide till galaxen« med en datavetare. Filmen har ett bildspråk som för tankarna till Roy Anderssons och Aki Kaurismäkis senaste filmer. Marginaliserade karaktärer i slitna men på något sätt vackra miljöer. Fast kamera och en tillit till att tystnad är ett effektivt sätt att låta känslor sjunka in. Historien är trivial och dramaturgin eftersatt, inte minst slutets provocerande öppenhet. Budskap och tema är glasklara och dialogen så enkel att du klarar dig på skoltyska. Men ändå finns det där odefinierbara som gör det till en bra film. En känsla av uppriktighet, stolthet och kompromisslöshet i filmskapandet, men också en genuin originalitet. Som vanligt beror detta på, tänk TILL SISTA ANDETAGET, att filmen spelades in under en kort tid, bara två veckor. Men det beror också på Fassbinders sällsamma förmåga att skildra människor i utkanten av samhällets etablerade normer. Däri ligger hans storhet.

< FÖREGÅENDE FILM | NÄSTA FILM >

OMSLAG:


KOMMENTARER:

#1: Clive Winston, Ireland 2007-10-04, 23:25

Whether you want to view it as a straight romantic melodrama, or as a treatise on race, age differences and/or society in general is ultimately up to you. Fassbinder never underlines the actions or moral/ideological standpoints of his film, instead, choosing to tell a story and allowing the audience to bring their own interpretations to it. The performances are strong throughout, with Brigitte Mira bringing out the loneliness and vulnerability of Emmi, but at the same time, retaining an element of strength. The role of Ali was written specifically for Fassbinder's one-time lover El Hedi Ben Salem, who, although limited as a performer, does manage to present the various emotional shades of the character well, and creates a real human being, regardless of limitation. Tragically, Salem would take his break up with Fassbinder very badly, stabbing a group of people to death towards the end of the decade, and taking his own life whilst in prison in 1982. Fassbinder would die of a drug-overdose later that year.

Vad tycker du om filmen?

Signatur (ej obligatoriskt):

Kommentar (ej obligatoriskt):

Betyg:

RSS | WAP | © PRETTOKLUBBEN 2002-2009 | OM PRETTOKLUBBEN