SVENSK TITEL: Kramer mot Kramer

ÅR: 1979

REGISSÖR: Robert Benton

SKÅDESPELARE: Dustin Hoffman, Meryl Streep, Jane Alexander, Justin Henry, Övriga

LÄNGD: 1 tim 45 min

BESÖKARNAS BETYG: Ej betygsatt, sätt betyg nedan

Idag känns Kramer vs. Kramer inte alls särskilt banbrytande som utmanare av konservativa könsroller, istället lär den påverka oss mest i köket. Jo, jag har förståelse för att Kramer vs. Kramer utmanade etablissemanget 1979 med sin syn på jämställt moder- och faderskap. Men det förhöjer ändå inte min upplevelse idag. För att vara en riktigt bra skilsmässofilm, eller relationsfilm för den delen, krävs tre byggstenar: 1) Den dramatiska frågan skall engagera. 2) Känslomässig berg-och-dalbana. 3) Toppklass på skådespelarprestationerna. Kramer vs. Kramer lyckas sådär. På punkt 1 är problemet att frågeställningen känns passé, som om regissören slår in öppna dörrar. Vi vill veta hur det hela kommer att sluta, men särskilt angeläget är det inte. I ett sekulariserat land som Sverige »vet« vi redan hur det moraliska slutet skall vara. På punkt 2 går det lite bättre, men jag fick hela tiden en känsla av att jag blivit manipulerad. Känsloporr á la BILLY ELLIOTT ligger nära till hands. Jag känner ofta medlidande och förakt med karaktärerna, men det är aldrig de där bråddjupa dalarna och höga topparna som kännetecknar en riktigt bra relationsfilm. Robert Benton satsar på kvantitet istället för kvalitet. Men på punkt 3 är i alla fall Kramer vs. Kramer i absolut toppklass. Både Hoffmann och Streep är helt briljanta, synd bara att den lille killen fick så övertydlig regi i att vara ledsen den första halvtimmen. Och så var det det där med köket. French Toast. Även om temat i filmen har passerat bäst före datum, så har miljontals filmintresserade lärt sig hur man gör en French Toast.