GENRE: Krig

ÅR: 1985

REGISSÖR: Elem Klimov

SKÅDESPELARE: Aleksei Kravchenko, Olga Mironova, Liubomiras Lauciavicius, Vladas Bagdonas, Övriga

LAND: Ryssland

LÄNGD: 2 tim 22 min

En döende kossa, gryning, dimma. Gråt, tystnad, skratt. Brinnande människor, automatvapeneld, våldtagna kvinnor. Tallskog, sumpmark och förförisk björkskog. Gråt tystnad, skratt. Ja det är vad jag mest kommer ihåg av »Idi i Smotri«, eller »Gå och se« efter Uppenbarelsebokens sjätte kapitel. Klimovs uppenbarelse av nazisternas härjningar i Vitryssland är en stark upplevelse, realistisk i sitt innehåll, poetisk till sitt uttryck. Detta gudsförgätna danspar håller dig fastpålad i soffan från första steget. Bortslitna ben, morgondaggdusch. Den vitryska sumpmarken smutsiga ansikte. Det poetiska bildspråket gör det inte lättare att förstå kriget, det gör det bara mer fascinerande. Florias tinnitus är inte bara en fysisk defekt, utan en suggestiv känslostorm av hat, hämnd och likgiltighet. Känslomässigt är detta en filmupplevelse du aldrig glömmer, och aldrig skall glömma. En film av skönhet och grymhet i en kombination som jag aldrig upplevt lika stark. En film utan svagheter, en film som får filmer som ETT UNDERBART LIV och SCHINDLERS LIST att framstå som fnysningar.