#159: Wall street

SVENSK TITEL: Wall street

ÅR: 1987

REGISSÖR: Oliver Stone

SKÅDESPELARE: Charlie Sheen, Tamara Tunie, Franklin Cover, Chuck Pfeiffer, Övriga

LÄNGD: 2 tim 5 min

IMDb:s Memorables quotes-sida för Wall Street är sex sidor lång, och består av 54 replikskiften. Det blir ett citat varannan minut. Ett tecken så gott som något på att manusarbetet är av yppersta klass. Oliver Stone, som har skrivit manus till alla sina filmer utom en, har framför allt lyckats med monologerna i filmen. Excentriske Gordon Gekko pratar inte gärna med sina associates, han pratar till dem. Det finns ett par treminuters monologer som är oerhört underhållande. Cyniska och råa i sitt innehåll, elegant formulerade, och spelade med sådan inlevelse att man kan tro att Michael Douglas var född med röda hängslen och blårandig skjorta med vit krage. Wall Street ger också en inblick i den ytliga delen av 80-talet, här spelad av en helt vilsekommen Darryl Hannah. Vi får lära oss att man kan göra sushi hemma. Att det finns speciella köksmaskiner för att göra de där små riskuddarna. Att heminredning på 80-talet kan vara en nära döden-upplevelse (innerstadsbor som 2007 knarkar superellipser och myran-stolar, allt är förlåtet). Att frisyrerna var ännu värre. Gestaltningen av livet bland 80-talets finansklippare är både trovärdigt och underhållande, men detta hade inte varit en Stone-film om det inte funnits ett anti-kapitalistiskt budskap. Bud Fox inre krig mellan mammon och moralen är inte särskilt intressant, du vet exakt vad som kommer hända i filmen efter Buds »This is too perfect« i ovan nämnda sushiscen. Lägg där till en dramaturgi som bygger på flimrande skärmar, inte helt olikt ubåtsfilmer, och du har en film med två ansikten: lyckad gestaltning, men tråkig handling.