GENRE: Action

ÅR: 1994

REGISSÖR: Luc Besson

SKÅDESPELARE: Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Övriga

LAND: Frankrike

LÄNGD: 1 tim 50 min

Leon är en actionfilm med ett alldeles för långt mellanparti. Det är en actionfilm som actionfilmälskare skulle kalla för »djup«. Och det är en actionfilm för gymnasister. Trots dessa brister funkar den fortfarande, och då har den ändå exakt det där måttet av originalitet som förpassar den till cineasternas mentala kyrkogård. Just det, det är där kultfilmerna vilar. Till vänster vilar »Delicatessen«, till höger »Pulp Fiction«. Det där måttet av originalitet består helt och hållet av kontraster. Gammal man, ung flicka. Yrkesmördare som dricker mjölk. Tonårstjej som ser på tecknat ena stunden men skjuter plastkulor i Central Park den andra. Sexual awakening mot likgiltighet. Kontrasterna är spännande men leder inte till någonting bevarande, fundera en sekund på vad Besson vill säga med den här filmen. Hämnd är bra? Våld är bra? Eller är han bara en posör med fäbless för blod och vapenväskor med utskuren skumgummi? Riktigt så begränsad är han inte, men faktum kvarstår, det var kontrasterna som fick Leon att hamna på kyrkogården. Hade filmen haft något annat hade den mött ett bättre öde.