GENRE: Komedi

ÅR: 1998

REGISSÖR: John Madden

SKÅDESPELARE: Joseph Fiennes, Geoffrey Rush, Tom Wilkinson, Antony Sher, Övriga

LAND: Storbritannien

LÄNGD: 2 tim 2 min

Att presentera äldre poeter för en ny publik kan göras på flera olika sätt. Du kan ha ett biografiskt angreppssätt kryddat med lite fiktion, som i AMADEUS. Du kan ta ett av poetens verk och göra om det i modern tappning, som »Romeo + Juliet«. Eller så kan du berätta om poetens liv genom hans egna verk, som i SAYAT NOVA. »Shakespeare in love« ligger någonstans mittemellan, en gnutta biografi blandat med historisk fiktion och referenser till Shakespeares verk som Romeo och Julia. 7 Oscar blev det. »Amadeus« fick 8. »Romeo + Juliet« en nominering. »Sayat Nova« finns inte ens på DVD. I mina ögon är »Amadeus« den bästa av dessa filmer, »Shakespeare in love« den sämsta. Filmen har sina ljuspunkter, den lättsamma blandningen av fin- och hollywoodkultur boostar ditt kulturella ego (om du nu lyckas plocka upp alla referenser och blinkningar). Men den spirituella lättsamheten, helt i Shakespeares anda, och det schizofrena angreppssättet gör att filmen känns ofokuserad. Konflikten med Marlowe är en gäspning jämfört med Amadeus kamp mot Salieri. Kärlekshistorien med Viola en vindbris jämfört med det blodiga allvaret i Wills egen »Romeo och Julia«. Och så är det det här med kostymfilmer. Varför är det alltid filmer som utspelar sig på 1500-1800-talet som får dessa statyetter? Varför är kostymer viktigare i ett senmedeltida drama än i en knarkfilm från 90-talets Parisförorter? De tillför ju ändå inget, de är bara utsmyckning, påfågelfjädrar. Och just det ja - reklamtext på baksidan av DVD:n.