#155: Fight club

SVENSK TITEL: Fight club

ÅR: 1999

REGISSÖR: David Fincher

SKÅDESPELARE: Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Meat Loaf, Övriga

LÄNGD: 2 tim 19 min

Till en början känns dialogen i Fight Club kvick och rolig. Snabba klipp, jump-cuts, suggestiv musik och sirener knyter an till Finchers bakgrund men efter bara några minuter känns det ansträngt. Antagligen helt perfekt för musikvideos och reklamfilmer men när verktygslådan är tom blir upprepningarna en belastning. Dialogerna känns översmarta, överroliga och konstruerade som om de vore göteborgsvitsar. Max tre replikskiften och varenda ord skall vara vägt på en guldvåg. Formmässigt är dock Fight Club ett mästerverk, helt i klass med BLADE RUNNER, TOUCH OF EVIL och ALIEN. »Collaterral« har säkerligen inspirerats av den uppdaterade, urbana film noir-stämnigen och de animerade närbildsdragningarna känns igen i TV-serien CSI. Fight Club floppade på amerikanska biografer och det kanske inte är så konstigt då man betänker att budskapet är mot allt det som USA står för. Anti-materialism, anti-utveckling och pro-dekandens. Vi förväntas få sympatier med en kommunistisk/buddhistisk/nihilistisk sekt som mest liknar en islamistisk terrorcell ledd av en socialt förvrängd UNA-bombare. Och som dessutom utövar explicita våldshandlingar som vilket fritidsintresse som helst. Det påkostade DVD-släppet gjorde dock att filmen till slut gick ihop och den blev något av en kultfilm i yngre filmkretsar. Och då kan man vara säker på att det inte är en bra film. De »filosofiska« inslagen får mig att tänka på tramset i THE MATRIX och »Donnie Darko«. Jag känner mig lurad. Ett enda stort »jaha«. Var det här allt? Om nu Tyler är berättarens visualiserade överjag, hur kommer det sig att de två personerna kan utföra konkreta saker parallellt? Handlingen tar stora genvägar utan att knyta ihop trådarna, huvudsyftet tycks vara att överraska tittaren mer än att verkligen ge henne en insikt. På ett djupare plan är detta ren smörja, på det ytliga riktigt jävla bra.

139:-

#14: 2012-12-08, 23:28

Tycker prettoklubben har gett filmen oförtjänt dåligt betyg. Visst kan man diskutera slutet, även om det lämnar en med en hel del tankar. Men budskapet i filmen är något annat, och det är ju trots allt det som man får komma ihåg efteråt.

Tyler är definitivt inte Jacks överjag, då han strider emot allt som ett överjag står för. Det är ju bra att veta vad man pratar om innan man påstår något.

#13: 2010-02-14, 14:21

sämsta recension jag läst..

döm inte filmen efter slutet, vissa intet-sägande repliker och dvs. annat som man kan tänka sig att svennebanan tycker är häftigt och en riktig eye-opener..

denna filmen blir bara bättre och bättre desto fler gånger man ser den.. att likna den vid matrix är bara pinsamt,då matrix endast har ett »jättehäftigt« och »nytänkande« budskap..

#12: Rickard 2009-09-18, 17:50

För det första. Jag förundras ständigt över den lynniga konservatism som råder i filmkonsten. Vissa element får segla ut i revolutionens kosmos när andra får ta piskrapp för minsta övertramp. Jack Nicholson får spela över men Quentin Tarantino är ett obehandlat bokstavsbarn.

För det andra. Hur blir en film tekniskt sämre när den inte stämmer överens med dina politiska och filosofiska värderingar? Personligen tycker jag den testosteronkletiga diologen passar som handsken i det förvirrat skitförbannade som gör Fight Club till det mästerverk den är; våldet ser jag inte som uppmaning till tanklös revolution, snarare till eftertanke kring revolutionen. Filmen är lika mycket kritik mot Babylon som det är mot vad du kallar pro-dekadens. Dessutom har du missat poängen. Tyler är inte berättarens överjag, utan en manifestation av berättarens DID (Dissociativ Identitetsstörning).

Plugga på, se om filmen och simma runt i det djup som Fight Club är.

#11: 2008-08-03, 19:15

samma råa stil som Tjuren från bronx

#10: P2 2008-05-11, 01:41

Mycket bra film, får en att tänka efter (ja, vissa av oss iaf)

#9: Marcus, Prettoklubben.com 2007-12-06, 17:45

Henrik: berätta gärna för mig det »djupa« med den här filmen.

#8: Henrik 2007-12-06, 16:43

En absolut framtid klassiker. Du verkar ha fått fel uppfattning om filmen och dess innebörd. »På ett djupare plan är detta ren smörja, på det ytliga riktigt jävla bra.« Det var nog det dummaste jag hört, Fight Club är en 'tänkar-film' och du verkar inte ha tänkt alls.

#7: blx 2007-11-29, 23:32

anders du ändrade dig när du läste recensionen!?! Vem fan bryr sig om recensioner! Se den och skaffa din egen uppfattning, du har rätt till en egen åsikt!

#6: Marcus, Prettoklubben.com 2007-08-24, 13:15

»När filmen har ett otroligt djup och djupt budskap.« Förklara gärna det »djupa budskapet« för mig.

#5: Fattar inte hur man inte kan gilla denna 2007-08-23, 21:37

eeeeh tar nästan illa upp när nån kan tycka denna är dålig. En otroligt smart film finns ingen film att jämföra den med Matrix är scfi, donnie darko är scfi också. Detta är en thriller som handlar om en persons personlighets som han tror han lever ihop när han igentligen är andra personen också. Och de gör aldrig två konkreta saker de gör en sak alltid. Jag tror man har missförståt denna filmen om man säger har tunn handlingen. När filmen har ett otroligt djup och djupt budskap. Man kanske inte fattar allt första gången man ser, men för mig växer denna film varje gång jag ser när uppfattar nya små detaljer som avslöjar att det är ett ego riktigt tidigt i filmen. Och händelse förloppet håller sig inom verklihets ramarna går inte att jämföras med Donnie Darko och Matrix hänger man med i svängarna kan jag inte förstå hur denna filmen inte är glasklar.

#4: anders 2007-04-22, 19:11

jag trodde att fight club var en riktigt bra film tills jag läste recensionen. du har övertygat mig

#3: Juha från Finland 2007-04-17, 19:31