SVENSK TITEL: Sånger från andra våningen

ÅR: 2000

REGISSÖR: Roy Andersson

SKÅDESPELARE: Lars Nordh, Stefan Larsson, Bengt C.W. Carlsson, Torbjörn Fahlström, Övriga

LAND: Sverige

LÄNGD: 1 tim 37 min

Roy Anderssons långfilmscomeback, 25 år efter Giliap, blev en formidabel succé. Fem guldbaggar, juryns pris i Cannes och ett flertal internationella utmärkelser. Hur kommer sig detta? »Sånger från andra våningen« är en sällsam filmupplevelse, i sin berättarstruktur och i sitt bildspråk originell. 46-1 scener med fast kamera och en livlös grå-/blå-/sepiatonad scenografi är, tillsammans med det stora tolkningsutrymmet, det som gjort »Sånger från andra våningen« till en internationell art house-hit. Att filmen är att betrakta som samhällskritisk är uppenbart, däremot är det svårt att tydligt skulptera ut vad Andersson vill föra fram. Min känsla är att Andersson mer beskriver ett tillstånd än förklarar hur det gick snett och vem som skall hängas ut. Någonting är fel i Sverige. Har man inte en affärsidé klarar man sig inte. Kalle, som äger en möbelbutik, kan inte anpassa sig till de nya tiderna, han kan inte justera sin affärsplan. Istället bränner han ner sin affär och lyckas få ut pengar från sitt försäkringsbolag. Som straff får han leva med skuldkänslor resten av sitt liv, symboliserat av en rysk dissident med snara runt halsen. Det är den tunna dramaturgiska linje som finns i den här filmen. Resten av scenerna känns konstruerade kring filosofiska oneliners, vackra - men väldigt otydliga. De oorganiska funkismiljöerna, institutionerna, de vitsminkade ansiktena, de entoniga dialogerna, de anonyma ansiktena av amatörskådespelare, den gråa himlen, de grå människorna - allt är konsekvent, stilistiskt och ett effektivt sätt att beskriva ett tidlöst tillstånd av att någonting är fel. Men vad vill han säga? Hur vill Andersson förändra världen? Bildspråket är synnerligen effektivt men gör också att det psykologiska djupet blir lidande. Stereotyperna är överdrivet stereotypa och jag som betraktade har svårt att få några känslor för personerna som gestaltas. Det är bara ibland som det bränner till, blockflöjtsscenen, den kollektiva skuldincheckningen, biskopsstaven på Grand Hotel och nighthawks-baren. Aki Karismäki har samma stilistiska begåvning, men har också en förmåga att beröra med sina personporträtt. Andersson tillåter ett stort tolkningsutrymme, på bekostnad av att hans film blir otydlig. Men ändock, en sällsam upplevelse.

#12: Sanat.J 2014-03-23, 21:39

Samhällskritisk film , som visar vilken situvation människan har hamnat i modernismen och materialismen har blivit en börda för individen. Han är misslyckad är överbelastad på alla sätt o vis.många av dessa seder o traditioner , lagar och förordningar som bör skydda honom har blivit en belastning . Han kan inte vara en människa längre?!

#11: Trueman 2013-07-23, 10:23

Dette er en av tidenes aller beste filmer. Man blir stolt over å bo i nabolandet til Roy Andersson. Sverige har fostret så mange store utøvere av kunst, i forskjellige former. Men den her, »Sånger från andra våningen« er i særklasse noe av det beste noen har turt å lage, noensinne. I Sverige, Skandinavia eller verden. Viva Roy Andersson. Hadde du vært føtt i Norge hadde du ikke fåttlaget noe som ligner... Vi er stolte av »kon tiki«. Pent fotografert nonsens. Flm for tidens sopdunga. Den rekker ikke Roys filmer til tånaglarna engang... Takk for at dere i sverige lager så alternative og fantastiske filmer. Dere kan få oljen, vi kan få låne Roy. Ok?

#10: AAnna 2012-04-16, 11:35

Att poängsätta en upplevelse är knappast matnyttigt utöver frågan »kan den rekommenderas till andra eller inte«, men ni som verkar tycka filmen är usel gör ett misstag som avfärdar den. Man bör se filmen och låta den tala för sig själv utan att jämföra den med filmer av underhållningskaraktär. Många filmer är underhållning, skapade eftersom de kan inbringa vinst till de som finansierat den, annan film är gjord för att säga något eller ställa frågor till publiken. Populärfilmer som vill vara lite finare än dussinunderhållningen slänger in lite tankar och gåtor i handligen för att glädja recensenter och filmsnobbar på imdb. Konstnärer som skapar utifrån sig själva har en helt annan frihet att visa något publiken kanske helst skulle slippa se och tänka på.

#9: David 2011-06-12, 11:58

En av de mest genialiska filmerna Sverige skådat. Det gör mig lycklig att det finns sådana som Roy Andersson.

#8: Jim 2011-01-07, 06:02

totalt usel film, fanns ingen logik i något, bara allmänt efterbliven film med ihopklippta scener som inte har något med varandra att göra, Det märks att han försöker göra en udda film som kan uppfattas som djup, men den här filmen är totalt värdelös.

#7: Ellinor 2010-10-09, 21:32

Den bästa film som jag upplevt. Den hade ALLT!

#6: Maja 2008-11-20, 17:47

Bedrövlig.

#5: Sara 2008-10-21, 17:38

Magnifikt!

#4: Kent 2007-10-25, 17:21

Jag mådde så illa efter två, tre minuter av den här filmen så jag var tvungen att stänga av den.

#3: Erik 2007-09-13, 13:41

Jag gillar denna film, vet inte om jag tycker det är världens bästa direkt, men spännande då den bryter mot många konventioner. Exempelvis blir man som tittare deltagare då skådespelarna många gånger börjar scenerna med att stirra in i kameran. Objektiv med långa brännvidder gör att man får en glasklar bild av det mesta och kan söka runt i bilden för att se vad sokm händer. En film som säkerligen kan ses flera gånger och har ett möjligen sterilt bild språk men ack så vackert!

#2: jetta bra 2007-02-06, 14:22

for fan

#1: anders 2007-01-23, 19:59