SVENSK TITEL: Ivan den förskräcklige

ÅR: 1946

REGISSÖR: Sergei Eisenstein

SKÅDESPELARE: Nikolai Cherkasov, Lyudmila Tselikovskaya, Serafima Birman, Mikhail Nazvanov, Övriga

LAND: Ryssland

LÄNGD: 1 tim 39 min

Eisensteins BRONENOSETS POTYOMKIN tillkom i en tid då kreativitet var tillåtet i Ryssland, både formmässigt och tematiskt. Endast 27 år gammal fick teoretikern Eisenstein sitt genombrott med D.W-Griffith-kulisser och dialektiskt montage manifesterat i den kopierade men oefterhärmliga trappscenen i Odessas hamn. Med Stalin hårdnade klimatet och Eisensteins karriär och fruktbarhet blev lidande. Några år innan han tog ner skylten gav han sig i kast med att teckna Ivan Groznyis levnadshistoria, ett politiskt sanktionerat tema där det dessutom fanns historiskt stoff som expansionskrig, sinnessjukdom och borgarintriger att använda. Resultatet är märkligt. Bunden av den innehållsmässiga snävheten jobbar Eisenstein med klippningen för att få fram känsloutryck och intriger, inledningenscenen då Ivan kröns till tsar växlar mellan det storslagna skådespelet och korta närbilder på hans vänner och fiender. En lek med kontraster. Märklig är filmen också i sin uppbyggnad. Det historiska materialet passar utmärkt till Eisensteins episka idéer men att endast få in fyra scener på knappt 100 minuter känns överdrivet, för att inte säga oengagerande. Den mesta tiden fylls dessutom av monologer uppbyggda av fyr-, femstaviga meningar. Och det är inte bara dialogen [sic] som känns tyskt 20-tal, NOSFERATU-skuggspelet, trapporna, de läckra frisyrerna och den usla tekniska kvaliteten är andra indicier. Märkligt då detta faktiskt är två år efter CASABLANCA och tre år efter CITIZEN KANE.