#11: Citizen Kane

SVENSK TITEL: En sensation

GENRE: Drama

ÅR: 1941

REGISSÖR: Orson Welles

SKÅDESPELARE: Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Övriga

LAND: USA

LÄNGD: 1 tim 59 min

BETYG:

BESÖKARNAS BETYG:

RECENSION:

Citizen Kanes närmast mytiska storhet som film är berättigad, även om kontextuella beståndsdelar som regissörens ålder och hans kommande, stormiga karriär varit viktiga för dess status. Det är framför allt två innovativa komponenter i denna existentiella detektivhistoria som gjort avtryck i filmhistorien. Fotografen Gregg Tollands experimenterande med belysning och linser för att få fram ett extremt skärpedjup användes i nästa alla scener. Resultatet blev scener där både förgrunden och bakgrunden har samma skärpa, ett stilistiskt grepp långt innan dagens specialeffekter. Men det är ändå den epokgörande, narrativa berättartekniken i kombination med användandet av jump cuts som plöjt upp djupast spår i Hollywood-myllan. Den oortodoxa berättarstrukturen avstår från en kronologisk tidslinje utan levererar istället subjektiva fragment om herr Kane, ledtrådar som tittaren själv får använda för att bygga sin bild av huvudpersonen. Kanske inget speciellt för dagens filmälskare, övergödda på SHORT CUTS och MAGNOLIA-kopior, förstörda av Memento-pekoralet. Lägg där till en pratig men korthuggen dialog i långa tagningar med expressionistisk ljussättning och du har en extraordinär filmupplevelse ljusår från dåtidens konventionella och stereotypa dramer.

< FÖREGÅENDE FILM | NÄSTA FILM >

OMSLAG:


KOMMENTARER:

#6: Majlinda 2007-11-15, 03:41

Klassiker som kommer aldrig att försvinna

#5: Kent 2007-10-25, 16:42

The short judgment I have on Citizen Kane is that it's a grand masterpiece. It lives up to reputation. Many are the souls of the cinema, surely, who have joyfully hailed it through the years as simply the best movie ever made (e. g. The British Journal »Sight and Sound,«1982; American Film Institute Top 100, June 16, 1998 has it both as NR. 1). They are not wrong, they are not wrong...

That might of course be because of the glowing originality, or the splendor it shows in it's composition, the techniques it deploys, the bald and ferocious statement it ultimately makes on American and Western culture. There could be many things in there that causes the praise. I primarily go for the substance and the statement it makes while focusing in on Charles Foster Kane's decaying life, more so than the technical aspects.

There have certainly been many other precious movies to appraise, Who's afraid of Virginia Woolf, Annie Hall, The Time of the Gypsies, Short Cuts, Apocalypse Now, Godfather, Pulp Fiction, The Bicycle Thief, Nostalgia, and many others. Notwithstanding these great films I can't deny the fact that Citizen Kane has the staying power and a tremendous impact. To me it comes through most of all as the awesome comment on the cultural life of Western societies, built by greed for money, where newspapers and other mass media supposedly are controlling our lives. The blind faith we also might give those at the pulpits -- the politicians -- is ruthlessly examined as it quickly erodes. What shows is what remains: false hopes and the tragic void creeping inside of us while only living for »Western« materialism that could never help Charles Foster Kane, of which he was painfully aware.

The crash of course on Wall Street 1929, and the ensuing depression years gives historicity. The years following the crash were depressing years indeed, before Franklin D. Roosevelt began »The New Deal«. Equally it did damage to Kane's empire. It's more than anything else though a personal tragedy to witness the inevitable downfall of Charles Foster Kane. First the fall from politics, »caught in love nest with singer«. Then fall from marriage of Susan Alexander; the fall from his whole life, eventually left with nothing but a mansion in Xanadu, echoing so clearly the crazy falsity of hopes placed in riches or in comfort of empty materialism. The welth, what will it eventually do for our happiness? Nothing. Then what's it all been worth? You can forget about all the cinematics and the techniques of this picture for a moment while enjoying just the Kane drama.

There really hasn't been a movie quite like it since.

#4: Juha från Finland 2007-04-17, 17:33

Not the greatest film ever made but surely one of the greates.

#3: anders 2007-01-24, 14:51

nja, inte meningslös. möjligen något överskattad av dem anledningarna du har tagit upp. det är fortfarande en stark historia och som helhet ändå ger ett intryck av att den har något att förmedla, till skillnad från många andra filmer med liknande betyg.

#2: Den Väldige 2007-01-11, 23:59

Filmexperter är inte att lita på. Den slutsatsen har jag dragit just på grund av Citizen Cane. Alla filmexperter älskar ju denna träaktiga och tillkrånlgade historia gjord av en regissör med storhetsvansinne, och den hamnar ju alltid etta på internationella listor över världens bästa film. Fullständigt orimligt.

Jag menar vem F-n bryr sig om i fall skärpedjupet är extremt? Vem f-n bryr sig om alla fåniga effekter av typen att publiken när Cane håller tal i själva verket är fiktiv och består av någon sorts klippdockor? Ingen vettig människa.

Detta är en film för filmnördar som har samma mentalitet i förhållande till film som UNIX-människor har som tror att UNIX är bättre än Microsoft bara för att man måste vara ingenjör för att kunna göra en utskrift i UNIX. För den vanlige tittaren som gillar bra film är filmen självklart helt meninglös påstår jag.

#1: Timoti 2006-11-25, 15:30

Filmen är rätt så seg och händelselös.

Vad tycker du om filmen?

Signatur (ej obligatoriskt):

Kommentar (ej obligatoriskt):

Betyg:

RSS | WAP | © PRETTOKLUBBEN 2002-2009 | OM PRETTOKLUBBEN